Stadsloop Appingedam: test event Tokyo

Toen we mijn wedstrijdplanning voor deze zomer gingen maken had ik de 10km van Appingedam aangewezen om eens een goeie 33-er op de klokken te zetten. In mijn achterhoofd hield ik wel de mogelijkheid op warme of benauwde omstandigheden, welke mijn plan voor een snelle race mogelijk in de prullenbak zouden werpen. Dat het om en nabij de 30 graden ging worden met een extreem sterke zonkracht, dat had ik niet verwacht. En juist vandaag voelde ik me beter dan ik me ooit voelde op de dag van Appingedam. Een snelle tijd had ik uiteraard al uit het hoofd gezet. Doel van vandaag werd om een zo vlak mogelijke wedstrijd te lopen en voor, tijdens en na de loop te testen met koelen en drinken, met het oog op de Spelen van volgend jaar in Tokyo! Om mijzelf te beschermen trok ik een trainingsschoen aan i.p.v. een wedstrijdschoen, wat behoorlijk scheelt in gewicht zeker als je schoenen nat worden. Oeps! M’n schoenen waren na de wedstrijd de helft zo zwaar als ervoor en dat is veel! Naast de trainingsschoen koos ik er ook voor tijdens de wedstrijd mijn hartslag en tempo zo goed mogelijk op mijn streefwaardes te houden. Dit resulteerde in een hele vlakke race (hartslag en tempo), ik bleef me constant “fris” voelen en kon hierdoor heel goed bezig zijn met hoe koel ik mezelf en hoe krijg ik voelde vocht binnen. Dat koelen en drinken begon al ver voor de start en ging door tot enkele minuten na de finish.
Al met al was het een hele leerzame race voor mij. Ik heb me goed aan mijn eigen plan kunnen houden. Heb nieuwe gegevens kunnen verzamelen welke mij volgend jaar in Tokyo  (als ik mij plaats hè) heel goed van pas kunnen komen.
Ik werd 4e dame iets meer dan een minuut achter de nummer 1 en zo’n 40 seconden achter de nummer 3. Natuurlijk dacht ik wel even wat als ik echt was gaan “racen” vandaag …, maar aan de andere kant ben ik gewoon tevreden met hou ik het gedaan heb. Ik heb een hoger doel en dat heb ik vandaag goed in mijn achterhoofd gehouden. Voor nu ben ik ook echt blij met mijn niveau. Laat maar komen die marathonvoorbereiding.

1 reactie

  1. Klaas Leffring op 1 juli 2019 om 18:51

    Ik ben heel benieuwd naar dat schema, zal wel veel minder uren duren dan toen ik dat deed. Meestal waren er 3 marathons in het najaar, waarvan er 1 vaak boven de 50 km kwam. Mooie lange duurlopen op Zondagmorgen, om 7 uur al weg en dan voor 12 uur weer thuis. Helaas nooit bij Dwingeloo gelopen, dat vind ik wel jammer. Jij veel succes en veel plezier met de duurlopen.
    Sportieve groeten, Klaas

Laat een reactie achter